søndag 29. august 2010

Livet i Gold Coast

Surfers Paradise, Gold Coast. Strand og hus.

Nå har jeg vært her - bodd her - levd her i en måned. Eller er det mer? Ukene føles som dager, månedene som uker. Tia kjører raserbil. Jeg er på skola, men så er jeg hjemme og så er det helg! Jeg har fire dager helg. Det er fint.

Gold Coast er en lang by. Ikke særlig pen, ikke særlig sjarmerende, men fin likevel på en måte. Stranda er lang og husene er høye. Det er mer enn vi har i Norge. Sola er varm også. I hvert fall skal den bli det - SNART. Visst skal våren komme! Sola er i hvert fall sterk. Derfor bruker alle hatt, alle er påkledd på stranda og solfaktor 30. Aldri under 30.

Men om kvelden, da kaster de hatten, trekker på seg truseskjørtet og utrigninga si og sprader rundt i sko som ikke er ment for stranda, eller for noe annet. De trykker på enda et par lag med sminke og enda ei rad med løsvipper. Så går de ut i natta - til de blinkende skiltene, steder med navn Sin City, Cocktails and Dreams og Vegas in Paradise. Du tror kanskje jeg syns Gold Coast er tacky? Harry? Ustilig? Ja, det syns jeg. Dette er Australais Syden. Grand Canaria. På alle måter.

Men jeg fokuserer på resten jeg. Tia går jo ikke fort her for ingenting!

Dette er hvorfor tia går fort:

- Universitet i Australia «ække no tull»! De har bestemt seg for at eksamensperiode hele semesteret er den beste løsninga.
- Helga kommer hele tia på grunn av skoleuke fra mandag til onsdag.
- Alle vet at helga alltid går fortest.
- Det blir mørkt klokka halv seks.
- Når jeg kan sover jeg gjerne litt lenge, helst helt til klokka 10.
- Jeg er lite effektiv. Jeg tenker på om jeg kan skylde på «no worries» og alt det der. Jeg gjør det.
- Jeg har det gøy - usedvanlig mye også!
- Det finnes 1000 (minst) steder å reise til, noe jeg helst vil gjøre.
- Det finnes 10.000 (minst) steder å lese om 1000 steder å reise, noe jeg gjør.

Jeg har ennå ikke surfa, ennå ikke svømt i havet, ennå ikke vært i Brisbane eller Sydney eller Melbourne, ennå ikke couchsurfa, ennå ikke snorkla, ennå ikke sett en kenguru eller en koalabjørn, ennå ikke sett en slange eller edderkopp. (Jeg håper det heter ennå og ikke enda, da har jeg bæsja på leggen mer enn en gang - for å si det sånn!)

Jeg har mye å glede meg til.

HURRA!

1 kommentar: