fredag 23. oktober 2009

Lærdom

Taco på pose.
Vann på pose

Man lærer noe nytt hver dag. Så sant så sant er det. Dette er noe av det jeg har lært i Nicaragua så langt:

- Mandel er en frukt. Den er grønn og rosaaktig og spises på samme måte som de fleste andre frukter. Inni steinen ligger det vi så dumt kaller mandel. ’
-Tinki Dawan betyr Takk Gud på miskito.
-Li betyr vann på miskito
-Kreol er tøft.
-Nicaragua har seks forskjellige folkegrupper: Mestizo, Miskitu, Rama, Garifuna, Kreol og Sumu
-At det er en dårlig idé å legge ei tom rosineske i senga. 346 maur fikk seg et fint måltid der jeg skulle sove.
- Det finnes mange forskjellige typer kokosnøtt. Den brune som selges i Norge er den tørre. Her har de mest gule og grønne, og det er de som har kokosvann og mykt kjøtt. De grønne har mykest, nesten som gelé. Kokosvann er blankt og smaker litt syrlig. Kokosmelk finnes ikke i kokosnøtter men presses ut av kokoskjøttet fra den tørre kokosnøtta. Kokosnøtt er godt. Det smaker ikke pose- kokos.
- Jeg er hvit.
- Poser kan brukes til mer enn man tror.
- Når jeg er ute i sola må jeg smøre meg med krem. Beskjed fra en gutt på 12 år som har hørt om sånne som meg før.
- Man kan bade i vulkaner.
- En sang: Abre mis ojos o Cristo. Abre mis ojos Señor. Yo quiero verte. Yo quiero verte. Y contemplar Tu Majestad. Y el resplandor de Tu Gloria. Derrama Tu amor y poder. Cuanda cantamos Santo Santo. Santo Santo Santo. Santo Santo Santo. Santo Santo Santo. Yo quiero verte.
- At jeg ser ut som om jeg har mye tysk blod i meg.
- Lake Nicaragua har 365 øyer. En for hver dag i året. Pris: rundt en - to millioner kroner alt etter størrelsen.
- Det finnes superlim som faktisk er SUPERlim.
- Det finnes både miniskjørt og tubetopper i Nicaragua, i kontrast til min noe mer anstendige bagasje.
- En dollar er tjue cordoba, og sånn rundt seks kroner, som vil si at ei krone er rundt tre til fire cordoba.
- Det er nesten umulig å få til en diskusjon i en Nicaraguansk barneskoleklasse. De sier det de tror du vil høre.
- Man kan bli glad i ei vifte. Veldig glad i.
- Det trengs tre baljer med vann for å skylle ned i do når man har tissa.
- Når man har blitt brun vises ikke myggstikk.
- Byebye er både hei og ha det på kreol.
- Norske skoler er i veldig god stand.
- Det føles bedre å fryse om natta enn å svette om natta.
- Jo mer sukker desto bedre.
- Små maur biter, store maur er snille.
- Jeg er allergisk mot noe, i tillegg til gluten.

2 kommentarer:

  1. Å så du som æ i så hardt vær mæ den cøliakien din allerede, å no har du enda ein allergi? Verden æ urettferdig.
    Æ dæ stor forskjell på dei store å små mauro enn? Veldig interessant å høre om andre lands maur veit du, førr ein som æ interessert i sleke ting:)

    SvarSlett
  2. Den e urettferdig. Det e sant. Utslett e ikkje det baeste ae har opplevd, men glutenmage e litt verre. Smaa maur e vaeldig smaa, og de kryp overalt, saerlig inni husan og der det e matresta og mat. De bit mae paa taa-a og det svir. Store maur e vaeldig stor, mykje stoerre enn de vi har heime. De e ekkel, men finnes mest ute. Og de bit ikkje!

    SvarSlett