mandag 5. oktober 2009

Do y’all wanna sit’n drink som wata?

2. oktober 2009

Jeg elsker kreol. Jeg elsker kulturmiks. Jeg elsker Afrika midt i Nicaragua. Jeg elsker reggae (her). Jeg elsker farger. Jeg elsker afro-hår. Jeg elsker ikke å bli glodd på, men barna får lov. Da smiler jeg til dem, og de smiler tilbake. Jeg elsker Bluefields. Jeg elsker Pearl Laagoon. Jeg elsker Østkysten.

Å komme til Østkysten av Nicaragua var ikke som å komme til et nytt land. Men det var litt sånn likevel. Det var slutt på å kysse på kinnet, slutt på sol hele tida, slutt på spansk hele tida, slutt på å ikke bli forstått, slutt på å ikke se havet, slutt på storby, slutt på mye av det som til nå hadde vært Nicaragua. Men det var begynnelsen på mitt liv i Bluefields og Pearl Lagoon. Det skal vare i seks uker. Og det blir bra.

Bluefields er ikke pent. Husene er strødd litt her og litt der, vedlikehold er litt så som så, veiene er humpetidump og alt er litt på skakka. Men det er koselig! Jeg liker det.

Og om Bluefields er koselig er Pearl Lagoon fantastisk. En liten landsby nede ved vannet, palmer, små gule, grønne, lilla, røde, rosa eller oransje hus, uthula trestammebåter med seil, to butikker (uten selvbetjening), firkanta minipolitistasjon, ballspill i gatene, gjestehus hos gammelt ektepar, hvert vårt rom, kalddusj i bakgården og mat fra havet.

Kreol er fint. Det er artig å høre på. Jeg må smile av og til, når jeg hører noen prate. ”Ey! How your name girl?” ”Wha’ happn?” ”How your mornin?” Jeg kan leve med det.

4 kommentarer:

  1. Det høres flott ut i Pearl Lagoon. Bob Marley -musikk og fin stemning.

    Gleder meg til å se på bilder derfra.

    Hilsen

    Ole Ø

    SvarSlett
  2. Ragnhild Elisabeth6. oktober 2009 kl. 14:16

    Håpe du får nån deilie uke der nede!
    Æ kjenn at æ e bitte litt misunneli, itje førr at æ itje unne alle å oppleve det, men førr at æ savne det utruli og drømme mæ tebake titt og ofte. Herlie landet <3

    SvarSlett
  3. Åh førr nån fine opplevelsa, tuppa ;=)kos fra hauen ;=)

    SvarSlett
  4. Gøy å følge med i hva du opplever, hilen fra tantene Kari, Signe og Manni

    SvarSlett